Smartum language switcher

Palveluseteli lyhensi jonoja

Rahoittaja

Kuopion kaupunki otti huhtikuussa käyttöön Smartum Palvelusetelin, jonka avulla särkypotilaat voidaan ohjata jatkohoitoon yksityisille hammaslääkäreille. Näin pyritään paikkaamaan kunnallisen hammashoidon resurssivajetta ja lyhentämään odotusaikaa. Elokuun 2013 loppuun mennessä Kuopiossa oli jaettu reilut 370 palveluseteliä, joiden arvo on yhteensä hieman yli 100 000 euroa.

”Palvelusetelit sopivat potilaille, jotka eivät tarvitse hoitoa välittömästi. Yksityiset hammaslääkärit toteuttavat hoidon terveyskeskuslääkärimme suunnitelman mukaisesti. Vaikeimmat leikkaukset hoidamme yleensä itse oman suu- ja leukakirurgimme kanssa”, Kuopion kaupungin terveydenhuollon ylihammaslääkäri Maija Tulla sanoo.

Asiakas

Suun jatkohoitoon suunnattuja palveluseteleitä on käytetty etenkin paikkaus- ja juurihoitoihin sekä hampaanpoistoihin. Seteliä käyttävä potilas voi vaikuttaa hoitopaikan valinnan lisäksi operaatiossa käytettäviin materiaaleihin. Esimerkiksi kunnallisen terveydenhuollon käyttämän muovikruunun voi vaihtaa keraamiseen maksamalla erotuksen itse.

”Sain setelin päivystyksestä juurihoitoa varten ja onnistuin varaamaan ajan samalla viikolle. Olen saanut hyvää hoitoa sekä terveyskeskuksessa että yksityisellä puolella, mutta parasta oli, että jatkohoitoon pääsi näin nopeasti”, kuopiolainen Hanna Kurikka sanoo.

Palveluntarjoaja

Smartum Palveluseteli käy Kuopiossa viidessä hammaslääkärikeskuksessa, joissa kaikissa palvelee useita hammaslääkäreitä ja -hoitajia. ”Kokeilu on lisännyt asiakasvirtaa ja tuonut uusia asiakkaita. Osa tulijoista haluaa vain setelin kattaman hoidon, mutta moni kiinnostuu käyttämään palveluitamme myös jatkossa”, Oral Hammaslääkärit Oyj:n aluepäällikkö ja Kuopion toimipisteen asemavastaava Riikka-Mari Helveranta kertoo.


KUMPPANI: Kuopion kaupunki.

CASE 03: Smartum Palvelusetelin käyttö suun terveydenhoidon jatkotoimenpiteiden maksuvälineenä.

TULOS: Palvelusetelin käyttöönotto on lyhentänyt jatkohoidon odotusaikoja, vähentänyt kunnallisen terveydenhoidon työpainetta ja tuonut uusia asiakkaita palveluntarjoajille.

Teksti: Anna Väre

Julkaistu Smartum-lehdessä 1/2013

Lue lisää Smartumin verkkopalvelusta: