Smartum language switcher

Palveluseteli nopeuttaa hammashoitoon pääsyä Jyväskylässä

Sähköinen Smartum Palveluseteli tasaa ruuhkahuippuja ja tuo samalla uusia asiakkaita Jyväskylän hammaslääkäriyrittäjille. Toiminnallisuudessaan seteli on täyttänyt kaupungin ja palveluntarjoajien odotukset.

Haaste

Vuonna 2011 Jyväskylän kaupungin suun terveydenhuollon jonot olivat venyneet niin pitkiksi, ettei hoitotakuuta pystytty enää täyttämään ilman yksityisen puolen apua. Hoitojonojen purkamiseksi kaupunki otti käyttöön sähköisen Smartum Palvelusetelin, joka mahdollisti potilaiden ohjaamisen yksityisille hammaslääkäriasemille. Aluksi palveluseteliä myönnettiin kaikkiin hoitotarpeisiin, nyt sitä käytetään erityisesti akuuteissa hoitotarpeissa.

Toteutus

”Setelin käyttöönotto nopeutti huomattavasti hoitoon pääsyä ja auttoi jonojen purkamisessa tehokkaasti. Sittemmin seteli on ollut hyvä apu satunnaisesti syntyvien ruuhkahuippujen tasaamisessa”, kertoo Jyväskylän suun terveydenhuollon päällikkö Pirkko Paavola, jonka mukaan palveluseteli toimii erityisesti akuuteissa ja kertaluontoisissa hoidoissa. Tällä hetkellä hammashoidon palvelusetelipalveluita tarjoaa noin 20 palveluntuottajaa, joista osa työskentelee suurissa lääkärikeskuksissa ja osa itsenäisesti.

Lopputulos

”Sähköinen palveluseteli on teknisiltä ominaisuuksiltaan nerokas keksintö sekä meidän, että palveluntarjoajien mielestä. Vuositasolla käytämme seteliä kahden täysipäiväisen hammaslääkärin työpanoksen edestä”, Paavola sanoo.  Palvelusetelin käyttö vaatii yhteistyötä yksityisen ja julkisen sektorin välillä. Jyväskylässä lakisääteiset tiedot yksityisellä tehdyistä toimenpiteistä päivittyvät julkisen puolen potilasrekisteriin lain vaatimassa ajassa Diktamen Oy:n sähköisen potilastiedonsiirron avulla.

Julkaistu 06/2015

Lue lisää Smartumin verkkopalvelusta: