Smartum language switcher

Palveluseteli toimii Kotkasta Kuusamoon

Palveluseteli yleistyy kovaa vauhtia sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä. Setelin käyttöönotto on lyhentänyt jonoja ja lisännyt kuntalaisten tyytyväisyyttä tarjoamalla valinnanvapautta palveluihin.

REIKÄ HAMPAASSA, vihoitteleva olkapää, pitkittynyt flunssa tai muu lenssu. Olipa vaiva mikä tahansa, jokainen meistä haluaa hoitoon nopeasti ja turhautuu, mikäli joutuu odottamaan apua kuukausitolkulla. Ihmisten ärtyminen jonotukseen on huomattu yhä useammassa kunnassa, ja siksi apuun on otettu palveluseteli.
”Palvelusetelin avulla olemme saaneet suunhoitopalveluiden jonot kuriin. Myös sarjahoitojen välit esimerkiksi juurihoidoissa on saatu pidettyä aiempaa lyhyempänä”, Kotkan kaupungin terveysjohtaja Maija Valta kertoo.

SÄHKÖINEN Smartum Palveluseteli otettiin käyttöön Kotkassa suun terveydenhuollossa viime keväänä, ja nyt setelillä maksettavaa hammashoitoa tarjoaa kuusi palveluntuottajayritystä. Suun terveydenhuollon lisäksi Kotka on ottanut ensimmäisenä kaikista 44 Smartum Palvelusetelin asiakaskunnasta setelin käyttöön myös diabeetikoiden jalkahoidossa.

”Halusimme lanseerata setelillä palvelun, jota kunnallisessa terveydenhoidossamme ei muuten ole tarjolla. Olemme jakaneet seteleitä diabeetikoille ja ne, jotka ovat palvelua kokeilleet, ovat olleet siihen oikein tyytyväisiä. Hyvä puoli setelin käytössä on myös se, että asiakkaat voivat itse valita mieluisensa hoitajan ja näin syntyvä kilpailu pitää laadun korkealla”, Valta sanoo.

HELMIKUUN PUOLIVÄLISSÄ Kotka aikoo siirtyä palvelusetelin käyttöön myös kiireellisen yleissairaanhoidon vastaanotolla. Resursseja käyttöön on varattu yhden lääkärin vuosittaisen palkan verran. Hyödyt ovat kuitenkin vielä suuremmat: siinä missä tavallisen lääkärin päivästä iso osa kuluu erilaisiin hallintotöihin, rahalla saadaan nyt 100% hoidollista vastinetta. Vallan mukaan palvelu koskee alle kolmen vuorokauden tarjottavia lääkärinpalveluita. Niitä tarvitsevalle voidaan tarjota vaihtoehtona palveluseteliä, mikäli kiireellinen vastaanotto on kunnallisella puolella ruuhkautunut.

”Emme vielä tiedä montako lääkäriä saamme mukaan, mutta odotuksemme ovat tämän suhteen todella korkealla. Parhaiten palveluseteli sopii akuuttien ja lyhytaikaisten sairauksien, kuten flunssien ja korvakipujen hoitamiseen. Kroonisia sairauksia sairastavia potilaita emme yksityiselle puolelle lähde ohjaamaan”, Valta sanoo.

JONOJEN PURKAMISEN lisäksi yksi tärkeä syy palvelusetelin käyttöön on, että läheskään kaikissa kunnissa kaikkia palveluita ei kannata tuottaa itse. Tällainen tilanne on esimerkiksi 15 000 asukkaan Kuusamossa, jossa tekonivelkirurgia lopetettiin vuonna 2010. Ennen samana vuonna tapahtunutta Smartumin sähköisen palvelusetelin käyttöönottoa erikoissairaanhoidon palvelut ostettiin Oulun yliopistollisesta sairaalasta.

”MUUTOKSEN MYÖTÄ potilaiden valinnanvapaus lisääntyi ja hoitoon pääsee nyt nopeammin. Asiakaskohtaiset kustannukset kasvoivat hieman, mutta palaute on ollut 99% positiivista”, Kuusamon kehitysjohtaja Vesa Isoviita kertoo.

KUUSAMON palvelusetelipalveluiden tarjoajien joukossa on toimijoita ympäri Suomen. Listalta löytyvät suurimmat ja tunnetuimmat yritykset, kuten Mehiläinen, Terveystalo sekä tekonivelsairauksiin erikoistunut Coxa. Valtaosa asiakkaista suuntaa hoidettavaksi lähimpänä olevaan Ouluun, mutta halutessaan asiakas voi valita hoitopaikakseen myös Kuopion, Tampereen tai vaikka Helsingin. Palveluiden hinta vaihtelee, sillä hinnoittelu on vapaata.

”MIELESTÄMME KILPAILUTTAMINEN ei kuulu palvelusetelin henkeen ja sitä emme ole lähteneet tekemään. Esimerkiksi lonkan tekonivelleikkauksessa palvelusetelimme arvo on 7 800 euroa ja siitä ylimenevä osuus jää asiakkaan maksettavaksi. Joissain paikoissa loppusummaan pitää lisätä muutama satanen, joissain useita tonneja. Hinnastot ovat asiakkaidemme vapaasti nähtävissä, joten niiden avulla hintoja on helppo vertailla”, Isoviita sanoo.

VAASASSA SMARTUMIN sähköinen palveluseteli on ollut käytössä kotihoidon palveluissa vuodesta 2012 lähtien. Tänä vuonna kunta niputti kotipalvelun ja kotisairaanhoidon palvelut yhden setelin alle niin, että samalla setelillä voidaan hoitaa asiakas kokonaisvaltaisesti. Omaishoidossa on edelleenkin oma palveluseteli korvaamaan omaishoidon vapaapäiviä. Sekä asiakkaan että kunnan kannalta setelin käyttö muuttui entistä helpommaksi.

VAASASSA KOTIHOIDON palveluita tarjoaa palvelusetelillä 17 yrittäjää, joiden kanssa kunta tekee tiivistä yhteistyötä. Tähän kuuluvat kunnan edustajien ja yrittäjien säännölliset tapaamiset, joilla pyritään parantamaan vuorovaikutusta ja kehittämään toimintaa yhdessä. Asiakkaille tarjotun palvelun valvonnasta kotihoidon johtaja Leif Holmlund kantaa henkilökohtaisesti vastuuta.

”TEEN VUOSITTAIN laadun tarkastuksen kaikkiin yksityisiin palveluntarjoajayrityksiimme. Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota muun muassa toimitiloihin, henkilökunnan osaamiseen sekä omavalvonta- ja lääkehoitosuunnitelmiin. Tuloksista laadin sosiaali- ja terveyslautakunnallemme raportin, joka toimitetaan myös Aluehallintoviraston ylitarkastajalle tiedoksi siitä, että kuntamme on täyttänyt lakivelvoitteen valvonnasta. Lisäksi teemme asiakastyytyväisyystutkimuksia niin kunnallisten kuin yksityisten palvelujen käyttäjille. Tulokset ovat olleet erittäin tasaisia, valituksia hoidon laadusta tulee erittäin harvoin.”

VAASASSA VALTAOSA palveluntarjoajista tarjoaa kotihoitoa suomen kielen lisäksi ruotsiksi. Kaksikielisen seudun yrittäjien on helppo toimia palvelusetelipalveluntuottajina sillä Smartumin verkkopalvelu toimii nykyään myös ruotsiksi. ”Tasokkaan palvelun saaminen omalla äidinkielellä on jokaiselle tärkeä asia”, Holmlund summaa. 

Teksti: Anna Väre — Kuva: Vaasan kaupunki

Julkaistu Smartum-lehdessä 1/2015

Lue lisää Smartumin verkkopalvelusta: