Smartum language switcher

Vuoden palveluseteliteko 2015

Lahden kaupungin asiakasohjausyksikkö Siirin kehittämä kotihoidon ateriapalveluiden palveluseteli on Vuoden palveluseteliteko 2015.

Smartum Oy palkitsi Lahdessa 10.12.2015 järjestetyssä tilaisuudessa asiakasohjausyksikkö Siirin henkilöstön vuosittain jaettavalla Vuoden palveluseteliteko -kunniakirjalla. Palkinto myönnetään taholle joka on ansiokkaasti kehittänyt sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelusetelitoimintaa ja luonut hyviä monistettavia käytäntöjä edistämään kuntalaisten palveluiden saatavuutta ja valinnanvapautta.

Smartumin palveluseteliasiantuntijat valitsivat Lahden kotihoidon ateriapalveluiden palvelusetelin vuoden palveluseteliteoksi, koska kyseinen seteli koskettaa laajaa joukkoa ikäihmisiä, edesauttaa heidän kotona pärjäämistään sekä lisää valinnanmahdollisuuksia päivittäiseen ateriointiin.

”Palvelusetelin käyttöönoton myötä vanhukset voivat valita useammasta ateriavaihtoehdosta valitsemaltaan palvelutuottajalta. Palveluntuottajien ruokalistat vaihtuvat myös säännöllisesti”, kertoo palveluseteliasiantuntija Tiina Salovaara.

Asiakasohjausyksikkö Siiri lähti kehittämään seteliä yhteistyössä ateriapalveluiden palveluntuottajien kanssa. Vuorovaikutteinen yhteistyö yrittäjien kanssa sekä asiakasohjauksen toimivat prosessit vaikuttivat myös palkinnon myöntämiseen.

”Perinteisesti kotihoidon ateriapalvelu on kotiin kuljetettu lounas, joka tehdään kaupungin tuotantokeittiössä. Koska ikäihmisen ravitsemus on tärkeää ja vain syöty ateria on vaikuttava, päädyimme keskustelemaan ruokapalveluyritysten kanssa vaihtoehtoisista toimintatavoista. Halusimme lisätä vaihtoehtoja, jotta asiakas voisi valita mieleisen ruuan ja ruuan toimitustavan. Nyt ikäihminen voi valita ateriat kylminä, lämpiminä tai pakastettuna, ja vaihtoehtoja itse lounaalle on useita. Uskomme ikäihmisten ravitsemuksen parantuneen”, sanoo Lahden ikääntyneiden asiakasohjauspäällikkö Corinne Soini.

”Vuoden palveluseteliteko -kunniamaininnalla haluamme nostaa esille merkittävää käytännön työtä tekeviä henkilöitä ja tahoja palvelusetelikentältä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluseteli on vakiintunut toimintamalli useassa kunnassa. Esimerkiksi Lahti on käyttänyt seteliä oman toimintansa rinnalla jo vuodesta 2004. Sähköinen Smartum Palvelusetelimmekin on ollut markkinoilla vuodesta 2010 ja sitä käyttää 50 kuntaa. Näissä kunnissa on valtavasti käytännön osaamista ja tietoa siitä miten kuntalaisten valinnanvapaus ja palveluiden saatavuus toteutetaan parhaimmin palvelusetelillä. Näitä kokemuksia haluamme tuoda yleiseen tietoon sekä jakaa kuntien käyttöön muun muassa tämän palkinnon kautta”, kertoo Smartumin toimitusjohtaja Maarit Hannula Vuoden palveluseteliteko -palkinnon taustoista.

Ensimmäisen Vuoden palveluseteliteko -kunniakirjan lisäksi asiakasohjausyksikön henkilöstö sai henkilökohtaisen hyvinvointinsa edistämiseen Smartum Liikunta- ja kulttuuriseteleitä.

Lue lisää Smartumin verkkopalvelusta: